Einde van de Phantom VII

Torsten Müller Ötvös, directeur bij Rolls-Royce, kondigde aan dat de huidige Phantom in 2016 zijn laatste succesvolle productiejaar ingaat. Deze aankondiging volgt op het recente nieuws dat Rolls-Royce begonnen is met het testen van zijn gloednieuwe aluminiumarchitectuur die aan de basis zal liggen van elke Royce-Royce die vanaf begin 2018 op de markt zal komen. Hij deelde ook mee dat de Phantom Coupé en de coupé-cabriolet modellen in de toekomst niet zullen vernieuwd worden. Deze twee schitterende Phantom modellen zullen hun carrières afsluiten met een exclusieve collectie van 50 felbegeerde wagens: de Phantom Zenith Collection.

De huidige zevende generatie van de Phantom ging 13 jaar geleden in productie in Goodwood en werd al snel de fundering waarop de hergeboorte van Rolls-Royce Motor Cars werd uitgebouwd. De Phantom VII, een groots, elegant en krachtig statement waarmee het merk de allerhoogste luxe ambieerde, nadert nu het einde van haar productie.

In november van dit jaar zullen in Goodwood de allerlaatste Phantom Coupé en coupé-cabriolet gebouwd worden. Deze modellen worden niet vervangen. Verzamelaars van over de hele wereld zullen enthousiast reageren als ze vernemen dat een spectaculaire collectie van 50 unieke coupé’s en coupé-cabriolets, de Phantom Zenith Collection, zal gebouwd worden om het productie-einde van deze uitzonderlijke wagens in stijl te vieren.

Rolls-Royce bouwt dit jaar ook de laatste Phantom VII limousines.

Torsten Müller-Ötvös: “Met trots kan ik meedelen dat er een nieuwe Phantom aankomt: een eigentijdse, bloedmooie Phantom boordevol supergeavanceerde technologie en designinnovaties. Elke nieuwe Phantom is een historisch, belangrijk moment voor de geschiedenis van de auto en we stellen alles in het werk om van de Phantom VIII de perfecte wagen te maken.”

Rolls-Royce Motor Cars creëerde in 2003 de benchmark voor luxewagens met de lancering van de Phantom VII, een wagen die de laatste 13 jaar het toppunt van pure luxe vertegenwoordigde. In die periode creëerde Rolls-Royce talrijke geweldige Phantoms die de wereld verbaasden met hun schoonheid en het concept van pure luxewagens volledig herdefinieerden.

Vandaag is het tijd voor een nieuwe stap in de geschiedenis van de luxe.

 

De Phantom VII: zelfs aan het einde van zijn productie blijft hij de benchmark voor luxe

Zelfs op het moment dat de Phantom VII de arena verlaat, zet de Phantom VII opnieuw de benchmark voor luxewagens met een beperkt aantal verzamelexemplaren waarvan elk stuk de allerlaatste is.

Om het afscheid in stijl te vieren, zal de Bespoke designafdeling van Rolls-Royce Motor Cars van elk Phantom model – Coupé, Coupé-Cabriolet en Limousine - de meest exclusieve Bespoke exemplaren ooit maken. De vakmannen van Rolls-Royce, die elke Rolls-Royce maken die van de lijn rolt in de thuisbasis in Goodwood, bereiden zich nu al voor op de veeleisende arbeid die komt kijken bij de bouw van deze heel uitzonderlijke laatste Phantoms.

 

De Phantom Zenith Collection : het toppunt van superieure autobouwkunst

De eerste van deze speciale collecties zal de Phantom Zenith Collection worden genoemd. Het zullen de laatste Phantom Coupé en Coupé-Cabriolet modellen zijn die ooit nog bij Rolls-Royce kunnen besteld worden.

“Zoals de naam suggereert zal de Phantom Zenith Collection de absolute top zijn, de allerbeste in hun soort, gebouwd volgens de allerhoogste kwaliteitseisen die maar denkbaar zijn,” vertelt directeur design Giles Taylor. “Het wordt de optelsom van de fijnste kenmerken van de Phantom Coupé en Coupé-Cabriolet, plus een aantal verrassingen. We verwachten dan ook een hoge vraag naar deze 50 elegante wagens die nooit meer hun gelijke zullen kennen.”

Tot de extra kenmerken worden een speciale ‘tailgate hosting area’ gerekend, armsteunen met lasergraveringen die verwijzen naar Villa d’Este en Genève waar de 100EX en de 101EX ooit onthuld werden, Bespoke wijzerplaten en een speciale behandeling van het Spirit of Ecstacy-beeldje. Elke klant ontvangt tevens een draagbaar ‘money cannot buy” aandenken aan zijn/haar aankoop en ten slotte worden de wagens aangeboden in een palet van legendarische kleurcombinaties uit de geschiedenis van Rolls-Royce.

 

De Phantom VII: de terugkeer van het toppunt van superieure autobouwkunst

De lancering van de zevende generatie Rolls-Royce Phantom op 1 januari 2003 was niet zomaar een onthulling van een zoveelste nieuwe luxewagen. Het markeerde de 21e eeuwse hergeboorte van het meest bekende luxemerk ter wereld en de eerste glimps van een meesterwerk dat snel uitgroeide tot een toppunt van superieure, onnavolgbare autobouwkunst.

In de voorbije vijf jaar hebben ontwerpers, ingenieurs en vakmannen buiten het publieke oog gewaakt over de geboorte van een nieuw Rolls-Royce vlaggeschip en een hypergeavanceerde productie-eenheid op het Goodwood terrein in Zuid-Engeland. Deze unieke verwezenlijking was des te verbazingwekkend aangezien het merk het gewicht van een rijke autogeschiedenis op haar schouders draagt en dus het focuspunt is van de allerhoogste verwachtingen.

De Rolls-Royce Phantom was al van bij de lancering een waardige drager van het bekende Spirit of Ecstacy-beeldje. Van de Pantheon-grille tot de lange achterbouw, het hele design ademt Rolls-Royce. Vanuit elke hoek ontvouwt zich een gedurfde maar tegelijk elegante wagen met een unieke présence op de weg.

Vanaf 2005 zagen nieuwe varianten van de Phantom VII het licht. Om te beginnen was er de Phantom Extended Wheelbase, in 2007 gevolgd door de ultieme wagen op het vlak van luxueus rijden zonder dak: de Phantom Coupé-Cabriolet. In 2008 volgende ten slotte de Phantom Coupé, de gesofisticeerde Gran Turismo van Rolls-Royce.

Al deze schitterende wagens hebben een tijdloze aantrekkingskracht en vormden de hoeksteen van het Rolls-Royce Bespoke-aanbod dat veeleisende klanten toelaat van hun superieure wagen een gepersonaliseerd kunstwerk te maken. Vandaag heeft elke Phantom die de thuisbasis van Rolls-Royce in Goodwood verlaat Bespoke-kenmerken. ‘Waterspeed’, ‘Aviator’, ‘Metropolitan’, ‘Maharajah’ en ‘Serenity’ zijn slechts enkele namen van iconische Bespoke Phantoms die vandaag deel uitmaken van privéverzamelingen over de hele wereld en verder zullen leven als de meest gekoesterde Rolls-Royces ooit.